Meta opisy – wszystko co musi wiedzieć właściciel strony www

Co to są meta description i dlaczego są ważne dla skuteczności strony internetowej?

Najprościej mówiąc, meta opisy (meta tytuł i meta opis) to teksty, które widzimy w wynikach wyszukiwania dla każdej wyświetlanej strony www.

Nie ważne jak skuteczne i pomysłowe są treści na Twojej stronie internetowej. Zanim ktokolwiek na nią zajrzy, musi ją wybrać, wyselekcjonować spośród wyników wyszukiwania – właśnie przy pomocy meta opisów.  

Dlaczego powinieneś skonfigurować meta opisy na swojej stronie www?

Dzięki meta description mamy wpływ na to jak nasza strona prezentuje się w wynikach wyszukiwania.

Meta opisy mają za zadanie poinformować użytkowników (Twoich klientów) o zawartości stron, które pokazują się w wynikach wyszukiwania. Jest to skrócona informacja o tym czego możemy się spodziewać po wejściu na konkretną stronę www. To taka wizytówka każdej  strony internetowej. 

To właśnie meta opis jest wyróżnikiem, który decyduje o tym, że ktoś wybierze spośród wszystkich wyświetlonych wyników właśnie Twoją stronę. Im bardziej konkretny i zwięzły jest opis, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy wejdą na stronę.

Jakie zadania pełnią meta opisy?

  • zachęcają do kliknięcia w link do naszej strony – to właśnie po meta opisie użytkownik może ocenić czy dana strona zawiera odpowiedź na to czego szuka. 
  • wpływają na skuteczność pozycjonowania – choć nie w bezpośredni sposób. Google promuje strony, które mają dużo wejść z wyszukiwarki a zatem jeżeli nasz opis jest zachęcający i mamy dużo wejść to równocześnie pozycja naszej strony rośnie.

Dodatkowo

Meta opisy są również bardzo przydatne, gdy udostępniany jest adres URL strony internetowej, na przykład za pośrednictwem sieci społecznościowych, takich jak Facebook, Linkedin, Twitter. Niektóre z tych platform pobierają meta opisy i wyświetlają je jako opis postu.

Jak napisać dobry meta opis?

  • Nie duplikuj
    Każda strona i podstrona powinna posiadać unikalny opis. 
  • Odpowiednia długość
    Zasadniczo możesz wpisać tak długi tekst jak chcesz, jednak Google wyświetli jedynie 
    65-70 znaków – przy meta tytule
    ok. 156 znaków – przy meta opisie. Co się stanie z pozostałym tekstem? Nie zostanie wyświetlony. Może się zdarzyć, że tekst zostanie ucięty w połowie sło…
    Nie wygląda to zbyt profesjonalnie, prawda?
  • Stosuj słowa kluczowe
    Użycie słów kluczowych w meta opisie spowoduje, że będą one pogrubione.
  • Wezwij użytkowników do działania
    Zachęć swoich klientów do wejścia na stronę, używając haseł typu: Wejdź i znajdź to czego szukasz, Dowiedz się jak, Sprawdź, Odkryj, itp.

Gdzie to wszystko ustawić?

Jeżeli przekażesz treści wykonawcy, on na etapie tworzenia strony internetowej wstawi meta opisy. Możesz też zająć się tym osobiście, jeżeli posiadasz stronę na WordPressie.

Jak ustawić meta opisy w WordPressie?

Służą do tego specjalne wtyczki SEO, z których najbardziej popularna jest Yoast SEO.
Pozwala ona za pomocą dosłownie kilku kliknięć ustawić wspaniałe opisy, które zachęcą klientów do wejścia na Twoją stronę.
We wtyczce Yoast SEO znajduje się specjalne pole w którym możemy wpisać słowa lub frazy kluczowe dla każdej strony w Twojej witrynie.
Mamy tutaj też możliwość ustawienia meta tytułu i opisu. Wtyczka poinformuje nas od razu czy długość opisów jest prawidłowa i jak wynik wyszukiwania naszej strony będzie się prezentował w wyszukiwarce.

A co w przypadku, kiedy nie ustawimy meta opisów?

Jeżeli samodzielnie nie wpiszemy meta tytułu i meta opisu, wówczas Google automatycznie pobierze treści z naszej strony. Zła nowina jest taka, że treści te mogą być całkowicie przypadkowe. Zazwyczaj będzie to pierwsza sekcja tekstu z danej podstrony. Mało prawdopodobne, że będzie to treść atrakcyjna… i sensowna pod względem zachęcenia użytkowników do wejścia na stronę.

Mam nadzieję, że powyższe informacje okazały się przydatne i sprowokują Cię do skontrolowania meta opisów na swojej stronie.