Jak się przygotować do zlecenia strony internetowej

Zdecydowałeś, że chcesz mieć stronę internetową. Niezależnie od tego, czy będzie to Twoja prywatna witryna, czy strona dla Twojej firmy, musisz przemyśleć jak chcesz ją zbudować. Tak jak nie da się zbudować domu bez projektu dostosowanego do jego mieszkańców, tak nie da się zbudować strony internetowej dostosowanej do jej użytkowników. Dlatego ważne jest by pomyśleć o wyglądzie, który będzie pasował do filozofii Twojej firmy i który w profesjonalny sposób ją zaprezentuje.

O czym więc należy pomyśleć przed zaprojektowaniem strony internetowej?

 

Koncepcja strony internetowej

Planując firmową stronę www, musisz wziąć pod uwagę kilka aspektów, dzięki którym Twoja firma będzie się prezentowała profesjonalnie a pieniądze zainwestowane w projektowanie strony nie pójdą na marne.

Zaplanowanie strony przed zleceniem wykonania jej na zewnątrz oszczędzi nie tylko Twój czas ale też ułatwi pracę projektantowi a przede wszystkim wpłynie pozytywnie na jakość witryny. Dzięki temu projekt zostanie zrealizowany szybko i profesjonalnie a strona będzie budziła wyłącznie pozytywne doświadczenia klientów.

 

7 rzeczy, które trzeba zaplanować przed rozpoczęciem tworzenia strony www

1

Wyznacz cel strony www

Nie da się niczego zbudować nie mając jasno określonego celu i tak też jest z Twoją stroną. Wielu przedsiębiorców pomija ta bardzo ważną kwestię. „No, strona to strona, napiszemy coś o naszych produktach i niech leci w świat” – myślą sobie a potem drapią się w głowę dlaczego nie ma sprzedaży, co poszło nie tak?

Często zapominamy o określeniu celu strony. To właśnie sformułowanie celu witryny ukierunkowuje wszystkie dalsze działania. Właśnie o cel strony opierają się kolejne etapy pisania treści, projektowania układu strony, wyglądu, planowanie użyteczności i ścieżki klienta.

Więc weź kartkę w dłoń i wypisz co najmniej kilka punktów które odpowiedzą na pytanie do czego potrzebujesz stronę www. Różne dziedziny biznesu mają różne cele.


Przykładowe cele strony:

  • Bycie online/ strona informacyjna
  • Promocja marki
  • Sprzedaż produktów
  • Sprzedaż usług
  • Zdobywanie leadów (e-maili do potencjalnych klientów)
  • Budowanie zaufania wśród klientów
  • Budowanie pozycji eksperta
  • Budowanie list mailingowych
  • Cel edukacyjny
  • Cel informacyjny
  • Cel rozrywkowy
  • Kontakt z klientami B2B

2

Określ swojego klienta

W marketingu internetowym ważne jest, aby wiedzieć, kto jest Twoim klientem, aby dostosować tematy i styl treści do docelowych odbiorców. A jeżeli przeszło Ci teraz przez myśl zdanie: „Każdy może być moim klientem więc ofertę kieruję do wszystkich” to szybko pozbądź się tej myśli, bo takie myślenie wyprowadzi Twój biznes na manowce.

Nie da się skierować jednego skutecznego komunikatu do wszystkich.

Inaczej będzie wyglądała narracja do matek a inaczej do lekarzy, inaczej do osób prywatnych a inaczej do klientów biznesowych, jeszcze inaczej komunikuje się sprzedaż produktów codziennego użytku kupowanych spontanicznie a inaczej produktów, których zakupu dokonuje się raz na kilka/kilkanaście lat.

Zastanów się więc, co sprzedajesz i komu. Zastanów się kto podejmuje ostateczną decyzję o zakupach Twoich produktów lub usług. Do kogo powineneś się zwracać na swojej firmowej stronie internetowej i jakim językiem mówić.

Jeżeli odbiorcami twoich usług lub produktów są fachowcy ze specyficznej branży treści do nich powinny być konkretne, rzeczowe, techniczne. Inaczej będzie w przypadku nabywania produktów codziennego użytku lub kupowanych spontanicznie – tu przekaz powinien opierać się na emocjach a nie technicznych szczegółach.


A może posiadasz określona grupę klientów, która przynosi Ci najwięcej zysku? Wówczas warto skupić się na tej grupie i dostosować stronę pod ich oczekiwania. Pamiętaj, że Twoja oferta odpowiada na potrzeby klientów – dobrze wiedzieć więc kim są i czego potrzebują.

Gdy już określisz swoich klientów, warto pójść o krok dalej i przemyśleć jak do nich dotrzeć. Ważne jest, żeby treści zamieszczone na stronie internetowej i w innych kanałach komunikacji odpowiadały na ich potrzeby, które zaspokoi właśnie Two produkt lub usługa. Zadaj sobie kilka pytań i ułóż schemat treści, które będą zgodne z profilem Twoich odbiorców.


Pytania pomocnicze:

  • Co sprawia im radość?
  • O co się martwią?
  • Jakie wyzwania napotykają?
  • Co chcą od nas zyskać?
  • Jakie cele starają się osiągnąć?
  • Jakie doświadczenia ich ekscytują?
  • Skąd czerpią informacje?
  • Komu najbardziej ufają?
  • Jakie argumenty ich przkonają?

3

Wybierz platformę dla swojej strony

Zdecyduj czy wystarczy Ci strona statyczna – jeżeli nie znasz się na programowaniu, nie będziesz mógł wprowadzić na niej żadnych zmian i będziesz zmuszony do zlecenia tego wykonawcy strony, co oczywiście będzie związane z dodatkowymi kosztami. To rozwiązanie jest dobre jeśli nie przewidujesz w najbliższej przyszłości żadnych zmian.

Jeżeli natomiast chcesz mieć możliwość samodzielnego wprowadzania zmian na stronie i rozwijania jej, najlepszym wyborem będzie strona zbudowana na systemie zarządzanie treścią (tzw. CMS). Obecnie najpopularniejszym tego typu systemem jest WordPress, który obsługuje już ponad 35% stron internetowych na całym świecie. Jest elastyczny i ciągle rozwijany.

Jeszcze innym rozwiązaniem stosowanym przez firmy projektującej strony internetowe jest tworzenie stron na własnych, autorskich CMS-ach – ale tu też jesteś poniekąd od nich zależny bo jeżeli zechcesz dodać jakąś funkcjonalność – musisz się do nich zwróć o wdrożenie takiej usługi.

4

Mapa strony

Przede wszystkim musisz mieć wyobrażenie o zawartości swojej witryny, a następnie napisać tzw. Mapę strony.

Żeby dobrze zaplanować stronę internetową, należy zacząć od planu głównego, czyli struktury strony – pozwoli to na określenie ile tak naprawdę będziemy potrzebowali materiałów (treści, zdjęć i grafik).

Mapa strony to lista wszystkich stron i podstron, które chcesz mieć w witrynie. Taką mapę można łatwo wykonać w Wordzie lub Excelu w formie punktowanej listy.

Następnie należy zdecydować, gdzie konkretne podstrony będą rozmieszczone, czy wszystkie zawierają równie ważne informacje? Może warto część umieścić w menu głównym strony a część w stopce? Może warto część zakładek skumulować w oddzielnym menu, żeby nie tworzyć informacyjnego chaosu. Przy planowaniu układu musimy zawsze ale to zawsze myśleć o odwiedzających stronę klientach.
Strona powinna być dla nich prosta w obsłudze i intuicyjna.

  • Czy wszystkie strony będą w menu głównym u góry Twojej witryny?
  • Czy menu będzie miało podkategorie z rozwijanym menu?
  • Czy są jakieś strony, które chcesz, aby były dostępne w stopce?
  • Czy chciałbyś mieć menu z boku?
  • Czy będziesz potrzebować funkcji wyszukiwania?


Tutaj trzeba zdecydować, jaką podróż odbędzie odwiedzający Twoją witrynę. Gdzie przejdą z Twojej strony głównej? To ty decydujesz o tym gdzie ich skierować? Jakie będą ich pytania i jak będziesz w stanie na nie odpowiedzieć?

To nie jest wbrew pozorom proste zadanie. Warto tutaj zwrócić się o pomoc do doświadczonego projektanta stron internetowych, który będzie uczestniczył w procesie planowania.

5

Określenie funkcjonalności jakie mają się znaleźć na stronie

Należy określić jakie działania mają się odbywać na stronie. Co chcemy aby wykonał użytkownik podczas wizyty na naszej stronie internetowej lub w jakim zakresie my sami chcemy zarządzać stroną. To jest bardzo ważny punkt na drodze projektowania strony internetowe i ma duży wpływ na wycenę projektu.

Przykładowe wdrożenia:

  • Formularz kontaktowy prosty lub rozbudowany
  • Quiz
  • Blog firmowy
  • Galeria zdjęć – możliwość tworzenia i kategoryzowania galerii zdjęć
  • Pop up – możliwość ustawienia wyskakującej reklamy na stronie
  • Podpięcie social mediów – możliwość udostępniania wpisów lub produktów
  • Mapa z lokalizacją firmy – zaciągana z Google Maps
  • Wyszukiwarka
  • Kalkulator
  • Czat z klientem
  • Integracje zewnętrzne – statystyki, newsletter, pixel
  • Strefa klienta – zasoby dostępne dla zalogowanych

6

Treści na stronę www

Wskazane jest napisać treści przed zaprojektowaniem strony internetowej. Projektant będzie mógł lepiej dostosować projekt projekt znając treści jakie mają się znaleźć na stronie.

Teksty powinny być podzielone na poszczególne podstrony. Przy pisaniu tekstów warto zwrócić uwagę na kilka elementów, które przysłużą się SEO, czy pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce. Ważne aby treści były podzielone na mniejsze części a każda z tych części posiadała nagłówek (tytuł). Sprawi to, że użytkownicy szybciej odnajdą interesujące ich treści.
Na tym etapie warto skonsultować się z agencją SEO lub samodzielnie rozeznać się na temat zasad tworzenia dobrych treści na stronę.

  • Wybranie słów kluczowych
  • Stworzenie nagłówków zawierających słowa kluczowe
  • Stosowanie słów kluczowych w treściach, ale bez przesady, wszystkie treści powinny być pisane dla ludzi a nie robotów indeksujących.
  • Wszystkie opisy muszą być unikatowe, nie ma opcji na kopiuj-wklej z innych stron – takie zabieg sprawi, że pozycja Twojej strony spadnie w dół.

Pamiętaj o polityce prywatności i innych regulaminach które powinny się znaleźć na Twojej stronie.

Zdjęcia i obrazki
Jeżeli posiadasz komplet zdjęć czy obrazków, zadbaj by ich nazwy były kompatybilne z Twoim biznesem i słowami kluczowymi. Zdjęcia również wpływają na pozycjonowanie strony i to jaką mają nazwę ma bardzo duże znaczenie. Tak więc zmieniamy wszystkie img56720021345.jpg na to-co-widac-na-zdjeciu.jpg

Jeżeli nie posiadasz żadnych zdjęć, nie martw się, są banki zdjęć na których można zakupić i używać legalnie zdjęcia praktycznie z każdej dziedziny. W Siteon każdy projekt strony www ma od nas kilka takich zdjęć w gratisie.

7

Domena i hosting

Aby strona www mogła być umieszczona w internecie potrzebna jest domena, czyli unikalny adres naszej strony np. nazwafirmy.pl lub nazwafirmy.eu.
Bardzo często firmy wykupują kilka domen z różnymi końcówkami w celu zabezpieczenia interesów firmy. Nikt nie chciałby przecież aby konkurencja zakupiła domenę z nazwą naszej firmy różniącą się tylko końcówką .pl czy eu. Może to prowadzić do spornych i nieprzyjemnych sytuacji. Wyobraźmy sobie, że klient przy wpisywaniu adresu naszej strony pomylił się i zamiast .eu wpisał odruchowo .pl. Jeżeli jesteśmy właścicielami obu domen wystarczy, że ustawimy przekierowanie i nasz klient zawsze trafi we właściwe miejsce. W przeciwnym wypadku zdezorientowany klient trafi gdzieś indziej.

Ceny domen są bardzo różne, przy zakupie warto kierować się ceną ale też jakością obsługi. Być może będziemy potrzebowali pomocy przy konfiguracji i ważne jest aby kontakt z rejestratorem domeny był szybki i profesjonalny.
Nie wszyscy rejestratorzy udostępniają też pełną konfigurację domeny dlatego warto zasięgnąć opinii o danej firmie przed zakupem.

Hosting
Tu sprawa jest bardziej skomplikowana niż przy zakupie domeny. Hostingi bowiem różnią się między sobą bardzo wieloma parametrami i jeżeli nie jesteśmy obeznani w specyfikacji serwerów to warto poprosić o pomoc w wyborze firmę zajmującą się projektowaniem i wdrażaniem stron internetowych.